.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
با خودكار خود به محل اخذ راي مراجعه كنيد
رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: توصيه مي‌كنيم افراد با خودكار خود به محل اخذ راي مراجعه كنند و با خودكاري بيايند كه مي‌دانند نامريي نيست. از خودكارهايي كه در اطراف شعب توزيع مي‌شود و يا روي ميزهاي شعب ريخته شده است استفاده نكنند.
با خودكار خود به محل اخذ راي مراجعه كنيد

كامران دانشجو گفت: شعب اخذ راي از ساعت 8 صبح روز جمعه (22 خرداد) به مدت 10 ساعت آماده اخذ راي از مردم هستند.

به گزارش شمال نیوز به نقل از ايسنا، رييس ستاد انتخابات كشور صبح پنج‌شنبه در يك نشست خبري با بيان اين كه تمام تمهيدات لازم براي برگزاري انتخاباتي باشكوه و بانشاط فراهم شده است، افزود: بايد از هواداران نامزدها، ستادها و مردم عزيزمان تشكر كنيم. از هواداران به خاطر شور و نشاطي كه ايجاد كردند و رقابت را در صحنه‌ي عمل بروز دادند. از ستادها به خاطر همكاري خوبي كه تا اين لحظه با ستاد انتخابات كشور داشتند و از مردم شريف ايران هم تشكر مي‌كنيم كه به هر صورت اين تبليغات بعضا براي آنان ايجاد مزاحمت‌هايي در برخي شهرهاي بزرگ داشته است و آنان با بردباري تمام تحمل كردند و صبوري به خرج دادند. از مجموعه نيروهاي انتظامي كه در اين مدت صبورانه انتخابات را مديريت كردند نيز قدرداني مي‌كنيم.

دانشجو افزود: بخشي از فعاليت‌ها با قانون تطبيق نداشت اما سياست ستاد انتخابات و نيروي انتظامي، مديريت موضوع بود، نه برخورد با موضوع.

وي گفت: از 8 صبح امروز عملا تبليغات كانديداها ممنوع است. فضاي انتخابات با فضاي تبليغات متفاوت است. در فضاي تبليغات، بعضي از فعاليت‌ها به خاطر شور و نشاط و شادابي كه بايد وجود داشته باشد قابل اغماض است و مي‌توان از بعضي از آن‌ها چشم‌پوشي كرد. اما قانون‌گذار، فضاي انتخابات را از فضاي تبليغات جدا ديده است و مي‌گويد 24 ساعت قبل از انتخابات، تبليغات به طور كلي ممنوع است.

معاون وزير كشور ادامه داد: از هواداران كانديداهاي انتخابات تقاضا مي‌كنيم كه به هيچ عنوان تبليغي له يا عليه كانديدايي نداشته باشند. از هواداران كانديداها مي‌خواهيم كه به حقوق مردم احترام بگذارند.

دانشجو گفت: افرادي كه براي حضور در شعب اخذ راي مجوز دارند و قانون حضور آن‌ها را به رسميت شناخته است كارتي به همراه دارند كه در آن مشخصات‌شان ذكر شده و به طور كامل معرفي شده‌اند. نماينده‌ي فرماندار كه مديريت شعبه‌ي اخذ راي را بر عهده دارد. پنج نفر منتخب هيات اجرايي هستند كه امور اجرايي را انجام مي‌دهند. تعدادي از افراد هم به عنوان ناظران شوراي نگهبان حاضرند كه كار خود را در حوزه‌ي نظارت بر امور اجرايي انجام مي‌دهند. محافظان شعب و صندوق و نماينده‌ي نامزدها نيز از ديگر افرادي هستند كه مي‌توانند در شعب حضور داشته باشند.

او افزود: راي‌گيري از 8 صبح فردا به مدت 10 ساعت انجام مي‌شود. افرادي كه براي راي دادن به شعب مراجعه مي‌كنند حتما بايد شناسنامه‌ي خود را همراه داشته باشند. اگر شناسنامه عكس‌دار نبود هم مشكلي نيست. توصيه‌ي ما اين است كه كارت ملي را هم همراه داشته باشند و عزيزان از ساعت 8 صبح و در همان ساعات اوليه براي راي دادن مراجعه كنند و به آخر وقت موكول نكنند. در ضمن افرادي كه توانايي نوشتن ندارند براي ثبت رأي‌شان حتما با افرادي كه مطمئن هستند به شعبه‌ها مراجعه كنند.

رييس ستاد انتخابات كشور خاطرنشان كرد: مردم بهترين ناظر هستند و اگر خلافي را مي‌بينند گزارش كنند و به نماينده‌ي فرماندار و يا ناظر اعلام كنند. فرقي نمي‌كند اين تخلف از سوي چه كسي انجام شود. در شهرستان‌ها مي‌توانند به فرماندار شهرستان هم اطلاع دهند. فرمانداري‌ها در شهرستان يك شماره تلفن را كه اعلام مي‌شود بايد به مردم اطلاع دهند تا در صورت مشاهده‌ي تخلف، آن را گزارش كنند. اول به مجموعه‌ي نماينده‌ي فرماندار و سرناظر گزارش دهند و اگر آن مساله حل نشد با شماره تلفني كه در هر شهرستان اعلام مي‌شود تماس بگيرند تا امكان رسيدگي به وجود آيد.

وي افزود: در ستاد انتخابات كشور نيز مي‌توانند با شماره 88990011 تماس گرفته و مراتب را اطلاع دهند. سايت وزارت كشور نيز با آدرس www.moi.ir و پست الكترونيكي coi@moi.ir آماده‌ي دريافت انتقادات و گزارش‌ها است.

دانشجو گفت: هيچ تعرفه‌اي نبايد بيرون از شعبه‌ي اخذ راي باشد. اگر تعرفه‌هايي در بيرون از شعب مشاهده شد بايد بلافاصله گزارش شود. تبليغ له يا عليه نامزدي توسط عوامل اجرايي صندوق، ناظر و نماينده‌ي كانديداها و يا گروه سازمان‌ يافته اگر مشاهده شد بايد بلافاصله اطلاع داده شود. نماينده‌ي نامزدها و عوامل اجرايي نبايد براي ديگران رأي‌شان را بنويسند و اين كار ممنوع است.

رييس ستاد انتخابات كشور در ادامه تاكيد كرد: استفاده از نمادهاي كانديداها در شعب، غيرقانوني است.

وي گفت: در شش حوزه، انتخابات ميان‌دوره‌يي مجلس شوراي اسلامي و در دو حوزه، انتخابات ميان‌دوره‌يي خبرگان رهبري و دو حوزه نيز انتخابات ميان‌دوره‌يي شوراي اسلامي شهر هم‌زمان با انتخابات رياست جمهوري برگزار مي‌شود.

دانشجو هم‌چنين از اعلام كدهايي براي كانديداها خبر داد و گفت: در اين انتخابات كد 44 براي جناب آقاي احمدي‌نژاد، كد 55 براي جناب آقاي رضايي، كد 66 براي جناب آقاي كروبي و كد 77 براي جناب آقاي موسوي تعيين شده است. خواهش ما اين است كه عزيزاني كه تشريف مي‌آورند راي را خوانا بنويسند. نام و نام خانوادگي نامزد را بنويسند. نياز به القاب وجود ندارد و در صورت امكان، كد هم نوشته شود.

وي خاطرنشان كرد: شمارش آرا و خواندن آن دستي انجام مي‌شود. نرم‌افزارها، آزمايشي هستند و در كنار روش دستي، كار با رايانه ادامه دارد.

رييس ستاد انتخابات كشور گفت: براي حضور نمايندگان نامزدهاي انتخاباتي در محل ستاد انتخابات، نامه‌اي ارسال كرديم و امروز هم نامه‌ي ديگري مي‌فرستيم كه اگر كسي مي‌خواهد ناظر باشد معرفي شود و حضور يابد.

دانشجو تاكيد كرد: ما وزارت كشور هستيم، نه وزارت جناحي و امانت‌دار راي مردم خواهيم بود. كار ما شفاف است.

او درباره‌ي روند ارايه‌ي نتايج گفت: وزارت كشور، اطلاعات را به تدريج اعلام مي‌كند؛ با اين نكته كه اين اطلاعات، اطلاعات خام است، نه اطلاعاتي كه چندان قابل استناد باشد؛ چون اطلاعات فرم 22 بايد به فرم 28 تبديل شود و پس از آن تجميع انجام شود.

رييس ستاد انتخابات كشور هم‌چنين گفت: ما موارد تخلفات در تبليغات را مستند كرده‌ايم و به مراجع ذي‌ربط اعلام مي‌كنيم.

به گزارش ايسنا، خبرنگاري پرسيد چند نماينده براي نامزدها معرفي شده است؟ كه دانشجو گفت: ما دوم خرداد در جلسه‌اي اعلام كرديم كه براي معرفي نمايندگان نامزدها سايتي طراحي شده است كه با مراجعه به آن مي‌توانند اطلاعات خود را وارد كنند اما پس از اين‌كه اعلام كردند نمي‌توانيم، تصميم بر اين شد كه مراحل به صورت دستي انجام شود. براي كساني كه مدارك خود را به طور كامل ارايه دهند، كارتي صادر مي‌شود اما براي آنان كه فرم را تكميل نكرده‌اند و مدارك‌شان كامل نيست كارت صادر نمي‌شود. تا كنون براي حدود 110 هزار نفر در شعب اخذ راي كارت تحويل داده شده است.

خبرنگار ديگري درباره‌ي شايعه‌ي پخش خودكارهايي كه پس از چند ساعت نوشته‌شان نامريي مي‌شود پرسيد كه دانشجو تصريح كرد: ما هم اين شايعات را مي‌شنويم. توصيه مي‌كنيم افراد با خودكار خود به محل اخذ راي مراجعه كنند و با خودكاري بيايند كه مي‌دانند نامريي نيست. از خودكارهايي كه در اطراف شعب توزيع مي‌شود و يا روي ميزهاي شعب ريخته شده است استفاده نكنند.

وي هم‌چنين درباره‌ي انجام تبليغات براي نامزدها در خيابان‌ها گفت: ما قبلا نامه نوشتيم و از مسوولان ستادهاي نامزدها خواستيم اعلام كنند كساني كه در خيابان‌ها برخي كارهاي خلاف شئونات انجام مي‌دهند از ما نيستند؛ اما بعضي‌ها اين كار را كردند و بعضي ديگر چيزي اعلام نكردند. الان هم نامه نوشتيم و از ستادها درخواست كرديم كه امروز تجمع ممنوع است و اعلام كنيد كه اگر كسي تجمع و تبليغات كرد از شما نيست. تكليف كاملا مشخص است.

دانشجو گفت: برنامه‌ي ما از ابتدا برخورد قهري نبوده است و نمي‌خواستيم بهانه‌اي براي مظلوم‌نمايي ايجاد كنيم. مواردي نيروي انتظامي خودش صدمه ديد اما نگذاشت خون از بيني كسي بيرون بيايد. ما از نيروي انتظامي تشكر مي‌كنيم اما سياست از 8 صبح امروز به بعد چيز ديگري است.

رييس ستاد انتخابات كشور درباره‌ي روند اخذ آرا براي ايرانيان خارج از كشور گفت: تا به حال بين 60 هزار تا 160 هزار نفر از ايرانيان خارج از كشور در دوره‌هاي قبل در انتخابات شركت كرده‌اند. خواهش ما اين است كه آنان نيز حضور حداكثري داشته باشند اما فكر نمي‌كنم هنوز در كشوري انتخابات آغاز شده باشد. انتخابات در آن‌جا نيز 8 صبح جمعه به وقت محلي آن كشور برگزار مي‌شود.

وي ضمن انتقاد از طرح برخي شايعات به طور پي‌درپي در فضاي انتخابات خاطرنشان كرد: در ابتدا 300 هزار تعرفه براي شعبات خارج از كشور درخواست شده بود اما پس از بررسي‌ها، وزارت خارجه 550 هزار تعرفه درخواست كرد و تحويل گرفت. در مورد تعداد صندوق‌ها نيز وزارت كشور دخالتي ندارد. هيات‌هاي اجرايي، تعداد و مكان آن را مشخص مي‌كنند. در نهايت با بررسي‌هاي انجام شده 45 هزار و 713 صندوق در نظر گرفته‌اند. به هر حال هر مساله‌اي مسير قانوني خود را دارد. اين‌كه عده‌اي را جمع مي‌كنند و مي‌گويند اگر تقلب شود فلان مي‌شود، آيا اين در شأن مردم است. هر مساله‌اي بايد راه قانوني خود را طي كند.

وي گفت: ريشه‌ي هجمه‌هاي بي‌امان از استكبار است و بنا بر فرمايش مقام معظم رهبري، عده‌اي از سر غفلت كارهايي را مي‌كنند. انشاءالله رفتارمان طوري باشد كه دوستان انقلاب را شاد كنيم، نه دشمن‌شادكن حرف بزنيم.

خبرنگاري درباره‌ي صدور حكمي براي حجت‌الاسلام والمسلمين ناطق نوري براي نظارت در انتخابات پرسيد و دانشجو اظهار كرد: تا اين لحظه چنين چيزي به ستاد انتخابات وزارت كشور ابلاغ نشده است. در تمام مسائل ما در مقابل ايشان سمعا و طاعتا بوده‌ايم و گذشته‌مان نيز حاكي از اين مساله است. آن‌جا كه مطابق نظر و ميل‌مان هم نباشد مي‌بايست اين‌گونه عمل كنيم. ما قائل به اين هستيم كه ولايت‌مداريم. آن‌جا كه مي‌فرمايند اگر كسي درگيري ايجاد كرد يا خائن است يا غافل. ما دنبال اين هستيم كه تجمع و راهپيمايي غيرقانوني صورت نگيرد. ستادها هم خوب است اينها را اعلام كنند.

دانشجو هم‌چنين درباره‌ي نظارت سازمان بازرسي بر انتخابات نيز گفت: شوراي نگهبان نامه‌اي ارسال كرده است و رونوشتي از آن براي وزارت كشور ارسال شده است كه بنابر آن اعلام شده سازمان بازرسي حق هيچ‌گونه دخالت در امر انتخابات را ندارد. هرگونه اطلاعاتي را اگر بخواهند نمي‌توانيم به آن‌ها بدهيم. معتقديم نظارت شوراي نگهبان استصوابي است. ما هم بر اساس نظارت استصوابي شوراي نگهبان عمل مي‌كنيم. قاعده‌ي كار اين است كه ما مجري قانون هستيم و علي‌القاعده بايد مقام‌هاي بالاتر به جمع‌بندي برسند و به مجري ابلاغ كنند. اما فعلا شوراي نگهبان اين نامه را ارسال كرده است و بر اساس نامه‌ي شوراي نگهبان اقدام مي‌شود.

رييس ستاد انتخابات كشور در مورد استفاده از نمادهاي تبليغاتي مثل پرچم و رنگ سبز در شعب گفت: ما بارها اعلام كرده‌ايم كه استفاده از نمادهاي تبليغاتي ممنوع است و نيروي انتظامي نيز براي برخورد با آن‌ها آمادگي دارد. مردم ما هم چنين اجازه‌اي نخواهند داد.

وي درباره‌ي اين‌كه اگر رنگ پيراهن و يا روسري نيز سبز باشد افزود: نبايد سر خود را گول بزنيم يا كلاه شرعي بگذاريم. ما مي‌خواهيم انتخابات سالم برگزار شود. آن‌ها كه انتخابات سالم مي‌خواهند اول بايد خودشان به آن عمل كنند. حالا اگر فردي پيراهني بپوشد نمي‌توان ايراد گرفت اما اين‌كه سازمان‌ يافته دستور بدهند يا مانتوها و يا پيراهن‌هاي يكرنگ استفاده شود و يا بدتر از آن توزيع شود، قطعا برخورد صورت مي‌گيرد. ما يا مردم خود را فهيم مي‌دانيم. مردم ما حتما فهيم هستند و شعور سياسي‌شان بسيار بالاست.

يكي از خبرنگاران درباره‌ي شايعه‌ي تفاوت شعب در مساجد و مدارس پرسيد كه دانشجو گفت: ما نمي‌دانيم اين‌كه مي‌گويند تفاوت دارد يعني چه. ما مي‌دانيم كه مساجد از ابتداي انقلاب يكي از موثرترين كانون‌ها بوده است و مدارس و آموزش و پرورش هم هميشه فعا بوده‌اند. مسجدها و مدرسه‌ها مركزهاي اصلي انتخابات بوده‌اند. آن‌ها بي‌توقع آمده‌اند و همكاري كرده‌اند. مردم هم به اين دو مكان علاقه‌اي خاص دارند. اين توهين به مسجد است و معلوم مي‌شود اين مساله ريشه در جاي ديگري دارد.

دانشجو درباره‌ي مصاحبه‌ي برخي از مسوولان ستادهاي انتخاباتي خارج از زمان تبليغات با شبكه‌هاي خارجي گفت: قاعده‌ي كار اين است كه قانون رعايت شود. ما اين موارد را مستند مي‌كنيم و گزارش مي‌دهيم.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.173 seconds.